donderdag 6 augustus 2015

Watervalhalskleedje


Ik heb een  heel mooi stofje liggen, best wel prijzig.
Daarom ben ik (na het maken van dit kleedje nog steeds) op zoek naar een heel goed patroontje die bij deze stof zou passen.

In mijn zoektocht kwam ik dit jurkje tegen. Het leek me wel leuk.
Een goed patroon, ware het niet dat het patroon officieel een maat 36 is.
Dus ik tekende wat extra cm bij het patroontje.
Dit bleek niet zo eenvoudig al ik voor ogen had.
Want na de eerste pasbeurt bleek het jurkje te groot onder mijn oksels en op mijn schouders.
Dus het vroeg wel wat aanpaswerk om het jurkje draagbaar te maken.
Het eindresultaat heeft nog enkele foutjes, maar het vond al een goeie eindbestemming.


Het stofje was iets wat ik in mijn kast had liggen, maar die me eigenlijk niet meer kon bekoren.
Maar als test-stofje meer dan voldoende.

Ik was niet overtuigd na het aanpassen. Ik wachtte zelf met het passen.
Toen we op familie-uitstap gingen, zag mijn zwangere schoon-zus het kleedje hangen en ze vond het wel een leuk stofje. Dus ging het jurkje mee met haar om te passen.
Enkele dagen later bleek iemand heel blij te zijn, met een extra zomerjurkje waar haar buikje de rest van de zomer  mooi verder in bol kan worden.

Er werd opnieuw iemand blij gemaakt met een testjurkje.
Maar ik vond nog steeds geen goed patroon voor mijn mooi zomerstofje.
Het ziet er naar uit dat het stofje pas volgend jaar in het voorjaar een eindbestemming zal krijgen.
Dit patroon probeer ik zeker later nog eens opnieuw, maar dan bestudeer ik eerst wat beter hoe ik de maten beter aanpas.





Schoonzus met haar bollend buikje in haar rekbare zwangerschapsjurkje. 


Hieronder een foto van het jurkje nadat ik het uiteindelijk toch eens probeerde. 



Patroon: Cowl neck  knit dress ( gratis patroon vind je hier ) 
Stof: Een tijd geleden gekocht bij Balière in Waregem 



2 opmerkingen:

  1. Mooi jurkje! Als je'm maar een beetje moet vergroten werkt het misschien beter om het patroon vanuit het midden te vergroten, dus bijv centimetertje van de stofvouw te leggen. dan verander je niets aan de mouwen enzo... dat werkt volgens mij wel enkel wanneer het niet over meerdere maten gaat...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi jurkje! Als je'm maar een beetje moet vergroten werkt het misschien beter om het patroon vanuit het midden te vergroten, dus bijv centimetertje van de stofvouw te leggen. dan verander je niets aan de mouwen enzo... dat werkt volgens mij wel enkel wanneer het niet over meerdere maten gaat...

    BeantwoordenVerwijderen