zondag 25 februari 2018

Een spikkeltje Rianne voor de winter



Een paar weken geleden kwam ik in perfecta een heel leuk stofje tegen waar ik onmiddellijk een bestemming voor wist.
Het was een blauw gespikkelde sweaterstof die heerlijk dienst kon doen voor een Rianne naar eigen wens.

Al snel na de aankoop van de stof ging ik aan de slag. Want zo ben ik wel, als het in mijn hoofd zit, zit het niet in mijn ...


Ik heb reeds een 3-tal jaar geleden maakte ik een Rianne in een oranjesweaterstof. Deze viel te groot uit dus die verhuisde naar de kast van mijn zus. Ik herinnerde me dat de hals te wijd viel en dat hij erg kort viel. Ook de touwtjes in het middel waren niet aan mij besteed, extra werk zonder veel nut. Ik paste de vorige opmerkingen aan en verlengde met 4cm. Op aanraden van anderen verbreedde ik ook de mouwen. Gelukkige want momenteel zijn ze maar net gepast.



Ik nam mijn patroon van een paar jaar geleden terug bij de hand en legde het op de patroonbladen om te vergelijken met een maat kleiner. Ik kwam tot de constatatie dat een maat kleiner erop neer kwam dat ik bij mijn vorige patroon eigenlijk geen naadwaarde hoefde bij te tekenen. Dus ik ging aan de slag met maat 40 maar ik tekende geen naadwaarde over op de stof.
Eens de stof geknipt, ging het maken heel erg snel.



Ik volgde niet de volledige werkomschrijving zoals beschreven in LMV.
Ik koos ervoor om eerst de rokdelen aan het voorpand en het achterpand te zetten.
Daarna werden de schoudernaden in elkaar genaaid en de zijnaden dichtgenaaid.
Toen kon een eerste pasbeurt volgen, gelukkig de jurk past me wonderwel goed.
De mouwen werden aan de jurk genaaid, de hals werkte ik af met dezelfde stof die schuin van de draad werd geknipt. En de onderkant werd 3 cm omgezoomd en met een tweelingnaald afgewerkt.
Ik koos bewust voor een contrasterend stiksel in het rood, omdat dit een leuk accentje geeft.


In deze warme sweaterstof is dit een ideale winterjurk. Sinds ik ze maakte, wordt ze van zodat ze uit de was is, onmiddellijk terug aangetrokken. Een schot in de roos dus.
Gelukkig kon ik vandaag mijn ventje overtuigen om in het zonnetje enkele foto's te nemen zodat deze Rianne eindelijk een plaatsje op mijn blog kan veroveren.
(ondertussen rolde er al een zomerse versie van onder mijn naaimachine foto's volgen later)


 Stof: blauw gespikkelde sweaterstof - perfecta in Deinze
Patroon: Rianne LMV jan/feb 2015











1 opmerking: