zaterdag 16 februari 2019

A summerBOMBERjacket


De eerste zonnestralen vragen om een zomerse bomber.
Deze bomber diende als proefversie voor een volgende.
Reeds een jaar werden alle fournituren en benodigdheden bij elkaar gezocht.
Toch bleef alles liggen.

Deze winter vond ik het heel erg jammer dat mijn 2de versie niet gemaakt kon worden omdat ik zelfs met de proeflap nog steeds niet aan de slag was gegaan.
Begin januari ging ik op Q-time weekend met mijn bestie naar de zee.
Q-time dat is tijd voor bij te babbelen en doen wat ik leerde van mijn maatje.
Onze naaihobby wordt bij mij een steeds grotere microbe wordt en bij mijn maatje eerder een zeldzame keer wordt. Maar als het enigszins mogelijk is dan vliegen we er samen in.


Dus zo verplichte ik mezelf om op naaiweekend de uitdaging aan te gaan en mijn 'proefbomber' in elkaar te naaien.
Het patroon kreeg ik van een naaivriendin, die haar bomber postte op facebook. Ik was helemaal in de wolken van haar model dus vroeg ik haar welk patroon ze gebruikte. We hadden dezelfde maat, dus was ze zo vriendelijk om het patroon voor me over te tekenen, een kopie te maken van de werkwijze en met op te sturen.
Uit welk boekje deze komt heb ik dus geen idee.

Mijn proefstof is een geperforeerd, soepel kunstleer. Die ik ook een jaar al kocht op het stoffencircus in Waregem. De mouw heeft een naad op de bovenkant waar ik een bijpassende glitterpaspel gebruikte. De paspel, de rits en de boordstof hebben allen dezelfde rosé glitter.
De rits bestelde ik online en de boordstof is eigenlijk een glittertricot die ik vond in de veritas.

Het maken verliep niet van een leien dakje. De werkbeschrijving was erg summier en het begon al met de zakken. Een geperforeerd leer is niet de ideale stof om voor de eerste keer aan de slag te gaan met de werkwijze voor paspelzakken. Ipv paspel wordt wel de boordstof gebruikt. Youtube hielp me op weg, maar toch maakte ik teveel fouten, door te snel en onnauwkeurig te werken.
De bomber werd toen even aan de kant gegooid omdat ik vreesde ongelukken te doen. De buitenlucht deed me deugd en na een tripje naar de stad vloog ik er opnieuw helemaal in. En ja hoor, binnen enige tijd was mijn proefversie van de bomber af.
Hij is zeker niet perfect maar het was een heel goed leerproces en hij zal met de komende lente en zomer zeker dienst kunnen doen.


Ik merkte bij het maken van de foto's op dat de kleur toch te weinig pittig is voor mij, waardoor ik erg bleek zie. Ook dit is opnieuw een bevestiging dat kleur zo belangrijk is om mij een goeie (lees betere)


uitstraling te geven.

4 opmerkingen:

  1. Een hele mooie. Je kan deze perfect open dragen op een iets donkerdere top en er zo voor zorgen dat je wat compenseert voor de kleur bij je gezicht. Je doet me trouwens zin krijgen om nog een bomber te maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om tips te krijgen. Mijn 2de bomber komt binnenkort ook online. Ik ben er helemaal weg van.

      Verwijderen
  2. Lijkt me idd geen gemakkelijk stofje om mee te werken, maar toch goed dat je doorgezet hebt! Nu nog het perfecte stofje zoeken om er nog eentje te maken.

    Wat kleur betreft, ik moet daar ook erg mee oppassen. Ik merk wel dat het wel kan als ik een meer fletser kleurtje lager gebruik en combineer met kleuren die me wel staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het perfecte stofje voor nr. 2 vond ik een jaar geleden nog voordat ik deze stof kocht.
      Ondertussen is de stof na meer dan een jaar in de kast liggen omgetoverd tot een bomber. Ik ben er helemaal weg van. Ik plaats hem binnenkort online.

      Verwijderen