vrijdag 6 april 2018

Zakétajacket


Zoonlief kan soms niet anders dan eens mee binnen springen in de stoffenzaak. Deze keer was dit in Perfecta in Deinze.
Terwijl ik mijn oog liet vallen op de verschillende stofjes, kwam zoonlief af met een couponnetje die hij op de restjestafel zag liggen.
Een legerprint softshell met fluo geel/groen accent en een fluo geel/groene fleece aan de binnenkant.


Ik ging op zoek naar een passend patroon. Een bomberjack leek me wel leuk. Maar bij de aankoop had ik de afmetingen toch wat verkeerd ingeschat. Ik had slechts 75cm van deze leuke stof.
Tijdens mijn zoektocht naar het juiste patroon, kwam ik steeds tot de conclusie dat ik van dit kleine lapje stof nooit een bomber zou kunnen maken voor mijn 8-jarige zoon.
Ik moest er rekening mee houden dat hij momenteel zelf bijna maat 140 voorbij gegroeid is.

 

Van mijn vriendin kon ik het boek I love Sweater eens lenen en tijdens het doorbladeren kwam ik de Zakéta tegen. Een hele leuk jacket/trui met een asymmetrische rits. En gelukkig bij het nakijken van de benodigdheden zou ik net een 146 uit mijn lapje stof krijgen. Op het stoffencircus in Waregem kocht ik een leuke fluo rits en fluo boordstof voor de afwerking, zodat ik aan de slag kon.


Dus toen vloog ik erin. Ik tekende het patroon over, maar kwam al snel tot de vaststelling dat een 146 echt wel heel krap zou zijn voor mijn 8-jarige. Oeps.
Dus ik tekende de 152 over en toen begon het puzzelwerk om de patroondelen uit mijn beperkte lapje stof te krijgen.
Ik speelde een beetje vals, ik weet niet of het jullie opvalt, maar de stof ligt anders bij één van de voorpanddelen. De legerprint ligt dus in de andere richting. But who knows 😉.


Het maken op zich verliep heel erg vlot, tot ik de rits er wilde innaaien. Opnieuw OEPS!... Door een maat groter te nemen, kwam mijn rits natuurlijk te kort. Hierdoor moest ik op zoek naar een nieuwe fluo-gele rits. Online heel makkelijk te vinden, maar als ik aan een project aan het werken ben, kan ik heel moeilijk stop zeggen, dus ik moest en zou ergens binnen springen om zo snel mogelijk een fluo-gele rits te vinden. Online vond ik die in de veritas, dus ik hoopte deze in de winkels ook te vinden.
Een 55cm hadden ze daar niet, dus kocht ik een 60cm die ik afknipte.




Hierdoor stootte ik opnieuw op een probleem, de rits op een mooie manier hechten aan de hals inclusief de halsboord, lukte moeilijk, ook schoot de ritsglijder er steeds af. Opnieuw deed ik een zoektocht online op zoek naar ritsstoppers en toen kwam ik gelukkig een filmpje tegen waarbij men uitlegt hoe je een kunststofrits zelf voorziet van een stop door hier een extra stukje in vast te smelten. Het klinkt erg ingewikkeld maar de klus was op 10 min geklaard en uiteindelijk kon zoonlief genieten van zijn nieuwe jas.
Voor de afwerking koos ik hier en daar voor een fluo-gele zigzagsteek die ik op de naden naaide, hierdoor kreeg de jas nog wat extra pit. Je krijgt een beetje het effect van een coverlock maar dan met een gewone zigzagsteek.


Hij werd al snel gebombardeerd tot atletiekjas, ideaal om na een intensieve training goed warm te blijven.
Missie geslaagd, uit 75cm stof maakte ik een jasje in maat 12 en zien jullie dat blije gezichtje, dat maakt veel goed. 

stof: perfecta
patroon: Zakéta - I love Sweaters

#zakéta #ilovesweaters #boyssew

Geen opmerkingen:

Een reactie posten